O direito de morrer como un can

O direito de morrer como un can

Que tema máis triste para pechar o mes: a morte. Pois non! A eutanasia non é tristeza. Todo o contrario: é a celebración da vida vivida plenamente e con dignidade, non arrastrada às tebras dun limbo de sofrimento. É a esperanza dunha libertazón final para quen sofre irremediábel e inutilmente e para os seus seres queridos que miran, impotentes, como languidece nun inferno sen fin debido a doenzas ou outras situacións particulares que fan que quen as padece clame para poder descansar en paz en vez de seguir vivindo un tormento que nada ten a ver coa vida.

Isto non significa, obviamente, que haxa que matar calquera que estorbe, como facían os nazis ou como pretenden facer crer demagoxicamente algúns: “os minusválidos e os anciáns –os máis débeis da sociedade– ficarán co tempo à mercé de médicos que se arrogan o direito de decidiren quen debe viver e quen debe morrer”. O que si significa, moi polo contrario, é que quen padece a dor tería o direito de se ceibar conscientemente das cadeas desta e de facelo de xeito libre e voluntario: “Se estás vendo este vídeo é que conseguín ser libre”, declara José Antonio Arrabal no seu vídeo de despedida gravado na clandestinidade. En poucas palabras, significa o direito a viver coa dignidade que leva implícita a posibilidade de que cada un e cada unha decida e dispoña integralmente de si propio.

Hai un par de anos tiven que sacrificar unha gata que quería moito. E, xustamente porque a quería, non podía permitir que seguise sofrendo. Como todo o mundo, coñezo moitas outras persoas que non dubidaron en facer o mesmo cos seus gatos e os seus cans. É o normal. É o humano. Ninguén no seu perfeito xuízo consentiría alongar inutilmente a agonía dunha mascota ou de calquer outro animal. Non sería máis que maos-tratos. Ora ben, segundo a tradición xudaico-cristiá, os animais non teñen alma inmortal, aquela faísca divina que se acha no interior de cada ser humano e que só deus ten o direito de apagar: Dominus dedit Dominus abstulit.

Así que, con contadas excepcións (dentro da UE, os Países Baixos desde 2002 e a Bélxica desde 2014 sen limite de idade, xa que se recoñece que as persoas menores tamén son seres humanos con direito à dignidade), o alivio que permitimos tan razoabelmente às nosas mascotas fica negado pola maioría dos países de estirpe cristiá do noso entorno, onde os gobernos prefiren condenar os seus súbditos à dor, sacrificándoos no altar das doutrinas relixiosas dos outros. Isto si que é máis que triste: é sinistro e cruel.

Así, aprisionados polas cadeas dos prexuízos relixiosos, son xa moitos os seres humanos que non tiveron tanta sorte: “A miña cadela ten máis direitos a morrer dignamente que min”, afirmou José Antonio Arrabal, enfermo de ELA, que, case 20 anos despois, non tivo máis remedio do que seguir os mesmo pasos que
">Ramón Sampedro, quen só conseguiu dispor da súa propria vida na clandestinidade en 1998 após 30 anos de loita para reconquistar a dignidade que lle fora arrebatada: “Ao meu lado teño un copo con agua e cianuro. Cando o beba, terei renunciado à máis humillante das escravitudes: ser unha cabeza viva pegada a un corpo morto”. Un caso similar aconteceu no Reino Unido en 2002, cando, despois de 300 intervencións cirúrxicas e 21 anos enclausurado entre as paredes dun hospital, Danny Bond, preso dunha dor atroz que o levou a dúas tentativas de suicidio, puido finalmente descansar. Mais a dignidade e a autodeterminación que lle foron furtadas en vida tamén se lle negaron na súa morte por inanición ao longo de varios días, acompañado por súa mai e seu padrasto. E resulta indignante e repulsivo ouvir como o Monseñor Vincenzo Paglia, presidente da Academia Pontifica para a Vida, ousa cualificar a fin do pesadelo vivente do DJ italiano
">Fabiano Antoniani como “unha derrota que entristeceu moito”. Se el quer viver a súa vida como se fose un vallis lacrimarum ou unha vía crucis persoal, que o faga! Mais a súa fe non lle dá direito a escoller polos demais, nen a opinar sobre as eleicións que fagan por si propri@s.

No contexto do debate desatado no Reino Unido polo tráxico caso de Tony Nicklinson, quen, aflixido pola síndrome do encarceramento, morreu tamén de inanición voluntaria despois de que lle fose denegado o direito a unha morte digna, hai voces ‘liberais’ que defenden a eutanasia só en casos de doenzas terminais que comportan unha esperanza de vida moi limitada. Mais ninguén ten o direito de condenar outro ser humano a un sofrimento ad vitam æternam. Obrigar alguén a aguantar un sofrimento interminábel e sen sentido ten nome e, por moito que tal práctica poida estar amparada pola lei, chámase tortura.

No Estado ejpañol, grazas à oposición do P‘so’E, non se debaterá a legalización da eutanasia. Entretanto, o Estado segue a apostar na liña da hipocrisía de non perseguir quen vaia a Suíza à procura dunha solución medicalizada e humanizada. Non é, pois, un direito, mais un luxo só ao alcance d@s ric@s ou da xente pobre que se endebeda, como nos tempos do fariseísmo franquista cando se enviaban as fillas das familias adiñeiradas à Inglaterra para abortaren. Mais, aínda así, por moito que alguén poida autoadministrarse unha droga letal, amiúdo resulta imposíbel subir a un avión e desprazarse sen axuda, e sempre pesa sobre calquer persoa que colabore no acto de misericordia o risco de ser procesado por homicidio. De facto, a lexislación española vixente estipula que será castigada con até 5 anos de cárcere calquera persoa que “coopere con actos necesarios ao suicidio”, e con até 10 anos quen colabore “até o ponto de executar a morte” mesmo, aínda que recibirá unha pena de menor grao a persoa que coopere “por petición expresa [...] no caso de a vítima sofrer unha doenza grave que conduciría necesariamente à súa morte ou que produza graves padecementos permanentes e difíceis de soportar”.

Do mesmo xeito que ninguén debe poder –nen pretender– obrigar outra persoa a morrer nen a abortar, ninguén debe, en virtude das súas crenzas relixiosas, ditar que as outras persoas non poden dispor libremente do seu corpo e da súa vida, recorrendo a unha visión errónea do que significa ‘vida’, que non é sinónimo dunha simples existencia desesperada e desesperante marcada polo sofrimento. Do que se trata é de que cada quen poida exercer en plena liberdade a soberanía sobre a súa propria vida, sen inxerencias externas e, sobretodo, sen imposicións relixiosas ou de calquer outro tipo.

Como eu non son crente, co meu corpo podedes facer o que queirades despois de morto –preferentemente algo útil, como dedicalo à investigación médica ou à doazón de órgaos. Só pido, se for preciso chegado o momento, que me deixen morrer como un can.


,-------------------------------------------------------------------------------------------------
Nota da Fundación Bautista Álvarez, editora do dixital Terra e Tempo: As valoracións e opinións contidas nos artigos das nosas colaboradoras e dos nosos colaboradores -cuxo traballo desinteresado sempre agradeceremos- son da súa persoal e intransferíbel responsabilidade. A Fundación e mais a Unión do Povo Galego maniféstanse libremente en por elas mesmas cando o consideran oportuno. Libremente, tamén, os colaboradores e colaboradoras de Terra e Tempo son, por tanto, portavoces de si proprios e de máis ninguén
.