Disposicións e ordenanzas dos mercados mindonienses

Disposicións e ordenanzas dos mercados mindonienses

Os primeiros datos que nos atopamos datan do ano 1461, nas ordenanzas aprobadas o 10 de Agosto polo “Concejo”, nas cales se manda vender o peixe na praza “a los precios y en la forma establecidos por el Concejo y hombres buenos”. E que fose vendedor un Rexedor cada dous meses.

Nas ordenanzas feitas pola Xustiza e Rexemento do 28 de Marzo de 1503, a presenza do bispo Don Pedro, quen as aprobou e confirmou, dise o seguinte:

“Los pesos y medidas para comprar y vender, excepto el peso del oro y plata, serían toledanos aferidos y concertados por los de la ciudad y marcados con el sello de esta.


El trigo, centeno, mijo, cevada y otras semillas se medirían por fanega, media y cuarta fanega, celemín y medio celemín.

Para el vino, licores, aceite y manteca habría media azumbre y cuartillo.

La vara derecha se emplearía para medir los paños de todas clases.

Los hierros, metales, acero, sebo, carnes, pescados y otras cosas serían pesados por la libra de veinte onzas.

El marzo de ocho cazas, marcado como los mandaran marcar el Rey y la Reina se usaria para pesar el oro y plata.

Para medir las rentas de la Dignidad Episcopal, Deán y Cabildo, dignidades y personas de la iglesia se colocaría un toledano de la medida de esta en la sacristía de la propia Iglesia y otro de la medida que hasta entonces se usara en la ciudad, en el arca del Concejo, ambos marcados, ferados y clavados con cadenas.

En la plaza se colocaría un peso de Concejo. En este peso se pesaría el grano antes y después de llevarlo al molino, pagando por cada fanega que se pesare cuatro coinados, perdiendo el que no fuere al peso el grano ó la harina y sesenta maravedís, teniendo que estar el encargado del peso continuamente con él pena de sesenta marávedis cada vez que faltare y cobrando por moler la veintena parte los molineros.

En outubro de 1519 declárase que o que trouxese leña de sebe había de dar razón de onde a traía, recibindo cen azotes publicamente e facéndolle pagar o dano a parte si a leña era allea.

O 16 de Setembro de 1527, fixéronse novas ordenanzas acordando que o procurador xeral tivera un peso de balanzas, para pesar o pan, aceite, candelas, peixe e outras cousas. Que os que fixeran candelas desen vinte en libra e que ningún "recatón" comprase pan en días de mercado hasta as catro da tarde, non podendo mercalo para revendelo ata que o pan tivese tres días no pobo, pena de dez marabedís e dez días de cárcere.

En 1534, acorda o concello que os “horneros no llevasen por cocer el pan más que seis marávedis y un bollo por cada celemín y que Juan Souto pesador de la grana, tampoco llevase más que un cornado por cada toledano, teniendo los vecinos que al peso, pena de diez maravedís para el pesador y diez días de carcel”.

O 16 de Xaneiro de 1535 o Alcalde maior, Gómez González, os alcaldes ordinarios, Xan de Parga e Pero González, o procurador xeral Pero Maseda e os rexedores Salvaterra, Gómez Ares e Pero Fernández, prohibiron que ningunha persoa en día de mercado ni en outro algún fose a Valoría ou outro punto distante media legua da cidade a mercar trigo, panos e aceite, baixo a pena de pagar a alcabala.

O cóengo López Díaz en consistorio de 25 de Abril de 1536 pediu que se visitasen as tendas dos “especieros, boticarios y otros” por estar as cousas delas malas e vellas.

O 15 de Xullo de 1538 ordénase que o pan que se trouxese de fora a vender, solo podía ser descargado na alfándega, pena de pagar a alcabala de todo o que vendera fora dela e ademais dez un. Ordénase que ninguén saíse do pobo a mercar cousa algunha, pena de perder para obras públicas o que mercara e dez días de cárcere a primeira vez e de cen azotes a segunda.

En 1539 o 10 de Abril, prohíbese que as panadeiras, ni outras persoas non vendesen pan cocido nas súas casas, a no ser na praza, pena de cen azotes por cada vez. E os que mercasen ou vendesen ferro pagasen un marabedí en quintal.

O 18 de Abril de 1550 mandan que “alo adelante ningún Regidor de la dha ciud. no pusiese pescado fresco cuando biniese a venderse, salbo en la pescaderia que esta en la Alhondiga y esto cada uno en su mes”.

Gonzalo Yanes de Freixido, obrigado da carnicería, o 27 de Xuño de1564, manifestou que a carnicería do Cabido mataba vacas e carneiros e vendía a súa carne ós veciños leigos, producíndoselle un grave prexuízo. O concello en vista desto mandou que ditos veciños gastasen a carne do macelo do Yanes, pena de perdela e trinta días de cárcere a primeira vez.

En xullo dese ano o 20, dispuxo o concello que se pregoase publicamente que ningunha moza que non fose casada ou houbese sido panadeira non vendese pan, acento que se “hacian vicisiosas”, so pena de cen azotes.

En Decembro de 1565, ordénase que todos os zapateiros do pobo fixesen os zapatos e os tivesen nas tendas, onde se puidesen ver e de ningunha maneira no alto das casas, tendo aquelas provistas conforme as ordenanzas da cidade, baixo a pena de perder a terceira parte do calzado e ser desterrado da cidade e o seu concello durante tres meses.

O ano seguinte o 16 de Nadal as panadeiras do pobo comezaron a facer pan “mollete”, pois ata entón so o facían gramado.

O 14 de Maio de 1587 a Xustiza e o Rexemento ordenaron que en adiante e desde entón os rexedores, cada un pola súa antigüidade, cada semana visitasen as carnicerías e obrigados de todos os bastamentos asistíndolle de ordinario o tempo, que se repartira dita carne e bastimentos procurando de que houbera moi boa provisión e dando aviso a xustiza do necesario para elo”.

Alonso López de Rubiños, o 28 de Agosto de 1580, acordou vender a casa e hortas, o concello para construír alí as carnicerías.

En consistorio do dous de Xaneiro de 1596 “puso la Casa de la Alhondiga Fernando López Ferrador en treinta y un ducados cada año, rematandose por tres con los derechos de pesos y ferrados y portajes de que avia de cobrar dos maravedis de cada anega de pan que se midiese de los de fuera y de los de la Ciudad dos maravedis por todo lo que vendiesen y un maravedí de cada Cavalgadura de potejo”.

En Xaneiro de 1606 o Concello deu permiso o cabido da Catedral para que tivese unha carnicería, impoñendo como obrigación de pagar dito cabido dos mil maravedís de Alcabala e “con que así mesmo se obligase el obligado del Cabildo en caso de aver probehido al dho Cavildo proveer también a los que fuesen a comprar de la ciudad si alguno quisiese hir y con que así mesmo si por aver el dho obligado de Cabildo faltase a la Ciud. quien se quiera obligar pa. Ella quie en tal caso el obligado del dho Cabildo teniendo posibilidad para ello a de dar carne abasto a toda la ciudad con las mesmas condiciones y penas contenidas en las obligaciones de los obligados pasados y pague la alcabala de seis mil maravedis y no pudiendo ni teniendo posibilidad para esta obligación por entero, pasados treinta después de bencida la obligación de la ciudad dentro de los quales la ciudad había de hacer sus diligencias en tal caso pasado el dicho termino se avia de cerrar la carniceria del dho Cabildo y quese la libertad que de antes para que se conformase y no se conformando quedase la ciudad con la libertad que a la sazon tenía”.

En consistorio de 8 de Xullo de 1607 firmouse acordo con Marcial Coronel Francés, para que trouxese pan de centeo ó porto de Santiago de Foz e dese abasto e a fanega había de ser pola medida de Avila coa que usualmente se media nesta cidade e no seu bispado.
En sesión de maio a Xustiza e Rexemento acordan que por canto os “herradores” desta dita cidade na ferraxe doas cabalgaduras levaban excesivos prezos habendo a ferraxe barata a cal dita ferraxe non adobaban nin batían como sería obrigado e a lei o mandaba. Por tanto mandaron que compareceran ante súa mercé a xurar o susodito.

Naquela sesión foi traído a presenza do Concello o ferrador Xan López, este xurou dicir a verdade no que fora preguntado e sendo preguntado a como lle custaba o cento da ferraxe co o cravo. Dixo que si o ía buscar a Ribadeo lle custaba tres ducados e a que mercaba en esta cidade a vinte oito reais e que votaba as ditas ferraduras en vinte e dous e vinte catro marabedís e a os pobres a menos.

Visto a dita declaración acorda a xustiza e o rexemento que era moita a ganancia e que de aquí en diante no leven as ferraduras mulares e rocinales mais de dezaseis marabedís e os cabalos vinte dous e vinte e catro marabedís tendo o peso e sendo ben batidas e adobadas e sacado de maneira que sexa boa, so pena de non cumprir de dos mil marabedís para obras públicas e con apercibimento de que se procede contra eles con todo rigor.