11:47 Mércores, 19 de Xuño de 2019
Terra e Tempo. Dixital Galego de pensamento nacionalista.

10-04-2019

O día 22 de xaneiro de 1825 na comisión de policía da provincia de Mondoñedo tense noticia de un lobo mordera a catro persoas, unha delas morrera “rabiosa” como o estaba o mesmo lobo.

Ano 1825: un lobo ataca no Quadramón – Valadouro.

Valorar (3)

XOSÉ ISIDRO FERNÁNDEZ VILALBA


O día 22 de xaneiro de 1825  na comisión de policía da provincia de Mondoñedo tense noticia  de un lobo  mordera a catro persoas, unha delas morrera  “rabiosa”  como o estaba o mesmo lobo.

Deuse  nova  que na parroquia de  San Xurxo do Quadramón, Xurisdición  da “Tierrallana del Castro de Oro” mordera  a Manuel Lagar, Blas Gómez, José  do Campo e Luís Cortiñas o día 8 de Nadal do ano 1824. Ordenando viñesen a esta cidade para ser atendidos. O día 10 de xaneiro presentáronse nesta cidade ordenouse colocalos no Hospital de San Pablo e que á conta da dita comisión se mantivesen  y curasen  polos facultativos,o médico, D. Pablo López e cirurxiáns D. Vicente  Maureso y don Pedro  Blás  Rodríguez, quen despois de informados  e habendo sabido  que o indicado lobo  tamén mordera algúns animais  se indicaron  a crer que debía estar verdadeiramente  rabioso  e así se deben  tratar ós infelices mordidos con todo o coidado e celo que esixe, contaxio e tan maña transcendencia pero  desgraciadamente cando os facultativos os crían sans e libres de  todo perigo como beneficio dos medicamentos que se lles administraron  segundo o método prescrito na noite do 20 deste mes e medio de unhas temibles convulsións  que con intervalos cortísimos se manifestaron o día  16 “caracterizando evidentemente los panosismos de la Hidrofobia contagiosa se ha muerto Manuel Lagar”.

“Manuel Lagar  murio en 21 de  Enero de 1825

En veintiuno de  Enero  de mil ochocientos  veinticinco murio en la comunión de los Santos y administrado de todos los  posibles   Sacramentos   Manuel Lagar  vecino de la parroquia   de San Jorge del Cuadramon  y lugar  de Porto do Río pues no pudo recibir  el biático  a causa de haber contraído  la fatal enfermedad  de hidrofobia  o mal de rabia  a consecuencia   de haber sido mordido   por un lobo rabioso   juntamente  con otros tres sus conbecinos  y al siguiente día  veinte y dos  yo Don Diego Centeno  cura párroco  de la misma y de la de Santa María del Pereiro   asistí a dar  sepultura   a su cadáver  dentro de la iglesia parroquial  de aquella asociado de otros   dos presbíteros   que descargamos   por su alma tres  misas de los cuales   dos fueron cantadas  con su vigilia  y responso dobles  por razón  de las dos funciones   de entierro y honras  que se han efectuado   en el mismo día  estaba casado  con Manuela Pérez  que e sobrevive  y en compañía   de dos hijos y una hija   que de e han quedado. Nada se ofrendo  por su alma por ser pobre   y para que conste  lo firmo”.

Manuel Lagar estaba casado e deixa tres fillos, a súa partida de matrimonio dí:

“Manuel Lagar  con Manuela Pérez.

En veinti y ocho  de julio de mil ochocientos  diez y nueve  yo don Diego  Centeno  coo cura párroco que soy  de las de Santa María  del Pereiro  y San Jorge del Quadramon  previa la publicata  de proclamas  según lo manda el santa concilio de Trento  consentimiento paterno con arreglo  a las pragmaticas  de Reyno  y más requisitos   y formalidades   que prescribe  el ritual Romano  visto no había impedimento  alguno administre  o asisti al matrimonio  que publicamente  et in facie  eclesia  contrajo Manuel  Lagar hijo legítimo  de Andrés Lagar y Juana Rodríguez  difuntos vecinos   que es  fueron de la de San Jorge del Quadramon  y moradores   en el lugar do Porto do Río  con Manuela Pérez  hija con igual  legítimidad de Domingo  do Pico  y Vicenta  Pérez  vecinos de la expresada  del Quadramón  y moradores   en el  lugar das Cancelas  recibieron las bendiciones de a iglesia en la Parroquial del Pereiro  a causa de hallarse  suspensa la del Quadramón desde la última  Santa Visita  extraordinaria  que en die del corriente  año se ha hecho de ambas iglesias. Fueron testigos  entre otros de todo  lo dicho Pascual  Lagar y Antonio Vázquez  del referido Quadramon  y por verdad lo firmo. Diego Centeno”.

Como consecuencia de tan inesperado resultado  redobrouse  cos restantes enfermos a enerxía dos  facultativos e   administrouselles e merennis  e facendo  todo o posible para conseguir  a súa curación. Así mesmo  se tomaron todas  cantas  precaucións  se consideren precisas para impedir  se propague esta enfermidade  “y por mi parte  me queda  la satisfacción de haber echo cuanto estaba en mi deber  no siendo  el no haber dado antes conocimiento   a V.  de esta novedad  por no me haber persuadido fuese  tan ruidosa”.

Uns días mais tarde dase conta: “de que los tres enfermos mordidos  por el lobo rabioso  continuan  sin novedad  en su salud. Los tres mordidos  del lobo rabioso  continuan asistidos   por los facultativos  sin que hasta ahora tengan  e menor sintoma  que indique estan contagiados  de tan horrorosa enfermedad  y V. dude de que yo desde  un principio   conociendo  que el Hospital  carecía de  todo recurso  y que la inmunidad  reclamada impenicamente la curación  de aquellos desventurados   me dispuse a costear  todos los gastos  que ocasionen su curación”.

O día 19 de  Febreiro dase parte  de haber morte “doliente”  uno de los tres  paisanos mordidos  polo lobo rabioso. Despois de setenta días adolece un dos  tres paisanos “habiendo muerto con un vomito lo mismo  que el anterior  los otros dos   por ahora aunque   muy asustados   continuan  sin novedad  y aun que siguen los facultativos  en su curación Cuantos animales  ha mordido aquel dañino lobo todos  han adolecido  y muertos dentro  del segundo día”.

No libro de defuntos da parroquia do Quadramón atopamos a seguinte anotación: “ José do Campo  murió en 22 de marzo  de 1825.  En veinte y dos de marzo de mil ochocientos  veinte y cinco murió en la comunión  de los Santos   y después que recibio todos los  debidos Santos Sacramentos  José do Campo  vecino del lugar  do Campo  parroquia  de San Jorge del Cuadramón  y al siguiente   día veintitres se dio sepultura   a su cadáver  en la Iglesia  parroquial  de dicho Quadramón con asistencia  de  mi el cura rector  de la misma  y la de Santa María del Pereiro  y con la  de otros tres sacerdotes  descargando  por su alma   dos misas cantadas  que fueron con vigilia   y responso  doble por razón de las dos funciones  de entierro y otras  que se celebrarón  en el propío día   y otra misa  rezada  de cuerpo presente; según así   lo dejo dispuesto   por su testamento   simple que otorgo   veinti y dos  de Enero  del corriente año  por ante los testigos   Manuel Duran, Blas  Antonio de Quende, Francisco do Campo y Ramón das Rivas todos de la referida del Quadramon  y José Gómez  de San Mamed das Oiras  como también  que se descargasen  por su alma la de sus padres  mujer y dos hijos con otras devociones  veinte y cinco   misas votivas   su limosna  a tres reales  que se diesen  a los pobres  cuatro anegas  de centono o maiz  y otras cosas  que se omiten por no pertenecer a lo pío. Estuvo casado en primeras nupcias  con María Rodríguez de que le ha quedado  otro hijo legítimo llamado Francisco  a os que dejo señalados  por sus unicos  y universales herederos y por sus  cumplidores  a su referida  segunda mujer  a Francisco López  y José Gómez   sus hijos políticos   y dicho  Blas Antonio  de Quende  a quienes  ofrendaron  por e o que se acostumbra  como también dejo mandado: Ha sido ocasionada su muerte  de la mordedura  de un lobo  rabioso  habiendosele  de consiguiente  declaradole  enfermedad  de la hidrofobia  como sucedió  a otros dos  convecinos  suyos que también   experimentaron y fallecieron  de igual desgracia. Y para que conste lo firmo.

Despois de consultar os libros  de defunción das parroquias de Santiago de Mondoñedo, San Xurxo de Cuadramón e Santa María do Pereiro non apareceu a defunción do morto a mediados de Febreiro polo que non podemos decir cal dos veciños, Blas Gómez ou Luís Cortiñas foi o morto.

Engade o teu comentario:

Os campos marcados con* son obrigatorios.







© Fundación Bautista Álvarez de Estudos Nacionalistas
Terra e Tempo (ISSN 1575-5517)
Avenida de Lugo, 219, 1º, 15703 • Santiago de Compostela • Galiza
981 57 02 65 – info#code#terraetempo#code#gal

A Fundación recibiu unha axuda da Deputación da Coruña na convocatoria de 2018 para a mellora da utilidade de páxina web. Deputación da Coruña